Haz un estudio comparativo sobre los tres poemas. Tratan el mismo tema pero de distinta manera. Explica el contenido de cada uno.
La luna asoma
(Federico García Lorca)
Cuando sale la luna
se pierden las campanas
y aparecen las sendas
impenetrables.
Cuando sale la luna,
el mar cubre la tierra
y el corazón se siente
isla en el infinito.
Nadie come naranjas
bajo la luna llena.
es preciso comer
fruta verde y helada.
Cuando sale la luna
de cien rostros iguales,
la moneda de plata
solloza en el bolsillo.
Media Luna
(Federico García Lorca)
La luna va por el agua.
¿cómo está el cielo tranquilo?
va segando lentamente
el temblor viejo del río
mientras una rana joven
la toma por espejito.
¡Adiós, sol!
(Federico García Lorca)
¡Adiós, sol!
bien sé que eres la luna,
pero yo
no lo diré a nadie,
sol.
Te ocultas
detrás del telón
y disfrazas tu rostro
con polvos de arroz.
De día, la guitarra del labrador;
de noche, la mandolina
de pierrot.
¡qué más da!
tu ilusión es crear el jardín
multicolor.
¡Adiós, sol!
no olvides lo que te ama
el caracol,
la viejecilla
del balcón, y yo...
que juego al trompo con mi...
corazón.
Les il·lustracions són d'Akira Kusaka.
EL PRIMER XERRA DE LO BONICA QUE 'ES LA LLUNA DE LO BONIC QUE ES MENJAR FRUITAA VERDE AVALL DE ELLA. EL SEFON XERRA DE LO TRANQUIL QU ESTA TOTO CUANT ESTA SA LLUNA. I L'ULTIM XERRA DE LO APGAT QUE ES TOT CUANT ES LA LLUNA A EL CEL
DIMECRES, 7 DE JUNY DE 2017
L'APÒSTROF I LES SIGLES
Posa’ls a aquestes sigles l’article que els corresponga:
_l___ ONCE __l-__IVA __l-__IRPF __l'__ONG _l'_IVA
_l'___ OVNI ____l'ETA ___la_SIDA ___l'_ONU _l'__IVI
__l-__UEFA ___l'_ESO ____la FM _l'__EMT ___l'_UNESCO
___laa_ FIFA __l-__ONG ___la_LSD __l'__UGT __l'__AVL
___l'_UEE __l-_EEUU ___l-_ACB __la_BBC __l'__OTAN
Escriu la sigla corresponent als noms que hi ha entre parèntesis i posa-hi davant l’article , DE+article o la contracció, apostrofrats o no, segons corresponga:
a) No se suposava que l’increment salarial enguany seria igual a l’increment ______de l'__________ (Índex de Preus al Consum).
b) Els jugadors que reuneixen més punts en _____de l' ___________(Assossiació de Tenistes Professionals) guanyen el dret de disputar esdeveniments especials al final de la temporada.
c) Enguany ja em toca passar la revisió ______de l'________(Inspecció Tècnica de Vehicles) del cotxe.
d) No es perd cap partit _____de l'______________(Nacional Basketball Association) en directe, encara que siga de matinada.
e) ________________del______(Fons Monetari Internacional) reclama a ______________(Unió Europea) que assumisca la responsabilitat en la crisi econòmica.
f) Si ens vols seguir cada dia, emetem pel 93.2 ______________(Freqüència Modulada).
g) L’aplicació del cànon digital ha generat controvèrsies amb ________________(Societat General d’Autors i Editors).
LES CONTRACCIONS
Por los bares__________pels sbars _______________
Estar a la sombra _______estar en l'hombra __________________
Las obligaciones del encargado_________les obligacions del'encarregat______________
Desde abril ___________desde l'abril______________
Por el hijo _____________pel fill____________
Completa les frases següents, omplint els buits amb AL/ A LA/ A L’, segons calga:
- He telefonat ........a l'........ Enric.
- Vivia .......al............ dia.
- Hem promés ..............a l'..... avi que demà anirem ......a l'........... escola.
- En arribar, ja ho vaig veure penjat ........a la ............ porta.
- Ha nascut ............a l'...... una en punt.
- Vols venir a nadar .........a la ........ piscina?
- Ho vaig vendre ......a l'......... encarregat.
- Pregunta-ho ..........a l'........ Isabel.
- Se m’ha ficat una brossa ........a l'............ ull.
Fes el mateix, però ara hi escriuràs DEL/ DE LA/ DE L’:
- No hi entrava la llum .............del... sol.
- Han votat el candidat .......de l'.......... esquerra.
- Ens hem reunit a casa .............de l'...... Andreu.
- El psicòleg va estudiar les reaccions ..de l'.................. italiana.
- Han marxat ........de l'............... urbanització.
- Ara arriba el secretari ........de l'......... institut.
- Sembla que vingues ..........de l'........ hort.
- Després ..........de l'................ accident va començar a trobar-se malament.
- On has deixat el tap ..........de l'...... ampolla?
Escriu, segons convinga, CAL/ CA LA/ CA L’ :
Ens trobarem a ... Andreu. Vull arribar-me fins ...... Elisabet.
...ca l'. Esperança. ..ca l'... Agustí.
....ca l'.. encarregat. ....ca l'. especialista.
...ca l'... Àngel. ....ca l'... ebenista.
.... iaia. ..... Immaculada.
I ara escriuràs PEL/PER LA/ PER L’ , segons convinga en les frases següents:
- Et vaig veure passejant .......per l'........ esplanada de davant de casa.
- L’hem conegut ...........per l'...... esquena.
- Ella es va casar .........pel........ civil; però el seu germà ho va fer .......per l'....... església.
- Les estrelles brillen .......per l'........ univers.
- Et canvie aquest ..........per l'........ altre.
- Es preocupen ..........per l'.......... instal·lació elèctrica.
- L’han buscat ........per l'....... illa i no el troben.
- Conduïa ........per l'....... autopista.
- Va arribar ...........per l'.... esquerra del bosc.
- Ho va trencar ........pel......... mig.
Completa les oracions següents amb la combinació d’un element del conjunt A i un altre del B (fes les contraccions que calga):
A: a, de, per, que.
B: el, la, els, les.
- El Lluís s’ha fet mal .......a l'......... ungla.
- Us duia això de part .....per n'.............. Isabel.
- Voleu venir a passejar ......a l'......... illa?
- L’Anna diu que ara baixa i ......la.......... esperes.
- Hem fet un regal .....a l'............ àvia.
- Si canvies les quatre rodes .........del....... cotxe, et faran rebaixa.
- Han travessat ...........el..... mateix lloc.
- Volia un llibre de contes i m’han dit ..........que el....... compre ací.
- Ensenya-la ......pels............ xiquets.
- És un ............. exercicis més difícils.
- Quina gentada que et trobes ...........pels...... carrers.
- Em demanaven .....que els ............. comprara tots.
- El meu germà es vol dedicar ....a l'............ agricultura.
- ...a .....l'..... abril, cada gota en val mil; i ........al ....... maig, cada dia un raig.
- És una ciutat més tranquil·la .............. hivern que no ................. estiu.
Posa la forma de l’article corresponent, fent les contraccions, si cal:
- Vaig ......al.... camp. - Vaig ................ hort.
- Duc un regal per ...pel... nen. - Duc un regal per ....... infant.
- Anem cap ..al...... restaurant. - Anem cap ............... hotel.
- Això és (de) ....del...... pare. - Això és per ......pel....... oncle.
- Venim junts (de)......del.. cinema. - Venim junts ....del....... estadi.
- Abans .....de...... temps. - Abans ........d'....... estiu.
- Dóna-li-ho ...a ne'n......... Jordi. - Dóna’ls-ho .....als.......... pares.
- És el llibre ...n'......... Irene. - És el llibre ....n-.......... Antoni
- Van .......els..... núvols. - Van ........l'....... espai.
Escriu DE o D’, segons calga, als espais en blanc:
- Abans ....d'.... ahir. Vint-i-set ......d'.... abril. Acordió ....de....... cec.
- Canvi ......de.... adreça. Agulla .....de...... cap. Rata .....de..... biblioteca.
- Ampolla ....d'.... alcohol. Importat .......d'.... Alemanya.
- Cost ........d'... instal·lació.
- Avís .....de....... recepció. Caixa ......d'.... agulles.
- Formatge ......d'...... ovella. Dotze .....d'......... octubre.
- Cap ......d'...... any. Bitllet ........d-..... avió. Pintat ......de...... nou.
- Collita ......d-...... ordi. Trampa ....d-....... elefant.
- Anar .......d'... excursió. Amanida .....d'..... escarola i ......d'.... herbes fines.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada